,,Malowanie jest dla mnie radością, malując jestem bardziej aktywny, staram się baczniej obserwować świat. To mnie wzbogaca, daje poczucie pewności siebie”
Damian Czerwiński
Damian Czerwiński urodził się w Lublinie w 1990 r. Mieszka w Żyrzynie. Jest absolwentem Zespołu Szkół nr 3 im. Marii Dąbrowskiej w Puławach.
Mimo młodego wieku; miał kilka wystaw indywidualnych i zbiorowych, ma za sobą udział
w znaczących konkursach plastycznych sztuki osób niepełnosprawnych, gdzie zdobywał wyróżnienia i nagrody, m.in. w 2016 r. został laureatem I Nagrody w Konkursie ,,Szukamy Nikifora” w Siedlcach.
Prezentowane na wystawie w lubelskiej Galerii Art Brut prace, to barwne rysunki
o znamionach prac malarskich, wykonane techniką pasteli olejnych. Są to najczęściej weduty, rzadziej martwa natura. Przedstawiają głównie Polskę Wschodnią, abstrakcyjne weduty będące jednocześnie miejscem z najbliższego otoczenia artysty: dworki, kamienice, panoramy Żyrzyna, w którym mieszka, Kazimierz Dolny czyli miejsce lokalnego kultu, jest też przedstawienie pierwszego polskiego muzeum, perły architektury, czyli rotundy wchodzącej w skład zespołu pałacowo-parkowego przy Pałacu Czartoryskich - Świątynia Sybilli w Puławach i inne...
Świat Damiana Czerwińskiego, te fascynujące niemal każdego, jak z bajki miejsca, które artysta pozbawia całkowicie sztafażu (ludzkich postaci, zwierząt, wątków, które ożywiałyby kompozycje, nie odciągając odbiorcy od głównej treści dzieła), przybliżają nam pozycje znane jednak przetransponowane na polor artysty. Rozbujałe kamienice, tańczące domy i fasady, wirujące i pulsujące materie i faktury nie tylko kolorem dachy budowli, to wszystko pozwala odbiorcy poczuć rytm i harmonię, malowniczość miasteczek ościennych Lublinowi, zachowując tym samym to, co najważniejsze charakter przedstawianego miejsca, czytelny dla widza i zachęcający do bliższego poznania, kunsztu malarskiego artysty jak i uroczych aglomeracji z innej strony, strony młodego człowieka, ciekawego świata, malarza.
Prace Damiana pozwalają nam polubić małomiasteczkowość i jej folklor, architekturę drewnianą, słaniające się płoty, strzechy chałup... czyniąc z niej walor. Pozorny twórczy nieład sprzyja lepszemu odbiorowi, czyniąc go brakującym elementem kompozycji dzięki, któremu przedstawiane miejsca żyją w nas, tętnią życiem, pulsują...
Damian Czerwiński prezentuje nam się jako wnikliwy obserwator otaczającego świata, swoim pracom poświęca dużo uwagi, rejestruje z ciekawością to co najważniejsze w Jego otoczeniu,
z zawziętością i dociekliwością opowiada w swoich pracach o tym, co jest mu bliskie nierzadko skupiając się na detalu.
W swych pracach Damian Czerwiński zadziwia odwagą posługiwania się narzędziem śmiałym kolorem, nie rezygnując z pewnych subtelności, które być może wynikają z pewnych fizycznych dysfunkcji, są przypadkowe ale dają wynik bardzo pozytywny w odbiorze.
Agnieszka Wójtowicz
Kurator Galerii Art Brut
Dworek w Żyrzynie
Praca Damiana Czerwińskiego ,,Dworek w Żyrzynie” z cyklu ,,Mój świat” jest niewielkich rozmiarów 32 x 48 cm., wykonana techniką pastelu olejnego na szafirowym kartonie. Autor upodobał sobie przedstawienia miast i miasteczek z okolic, których pochodzi. Praca o znamionach malarstwa, przedstawia przestrzeń miasteczka, domy i domki. Praca jest kolorowa, dominuje kolor jasny, piaskowy, którym autor pokrywa budynki. Trzy budyneczki: w środku duży, po bokach dwa mniejsze mają spadziste, bliżej nieokreślone, brązowe dachy. Na pierwszym planie znajduje się studnia a po prawej stronie rozdarte drzewo. W tle z lewej strony także widzimy pień drzewa. Spod rysunku przebija kolor tła kartonu. Rysunek jest ekspresyjny, nieprecyzyjny, jakby pochylony, powodem jest zapewne dysfunkcja niepełnosprawnego artysty. Praca nie jest sygnowana.
Kamienice
Praca Damiana Czerwińskiego pt. ,,Kamienice” jest częścią cyklu ,,Mój świat”, w którym autor pokazuje miasta i miasteczka z najbliższego otoczenia. Praca wykonana jest techniką pastelu olejnego, ma rozmiary 33 x 46 cm., powstała na kartonie koloru czarnego. Rysunek Damiana, bez znajomości tytułu jest trudny do rozszyfrowania. Podzielony jest linią białą, która przecina w poprzek dwie trzecie rysunku. W dolnej partii są trzy jakby kolorowe górki, w lewym dolnym rogu pojawia się chyba zwierzę zaś z prawej strony niekształtna postać ludzka, w żółtym ubraniu. Górki ukryte są w jasnoróżowym tle. Nad linią jest siedem trójkątów, każdy w innym kolorze. Tło nad trójkątami jest wielobarwne: przenikają się granaty, błękity, zielenie i brązy. Praca jest nieprecyzyjna. Widoczny jest czarny kolor kartonu. Rysunek nie jest sygnowany.